Duurzaam opgewekt?
Duurzaam opgewekte energie komt uit bronnen die de aarde niet uitputten of schaden, zoals zon, wind, water en biomassa. Het belangrijkste kenmerk is dat deze energiebronnen onuitputtelijk zijn en weinig tot geen schadelijke impact hebben op het milieu. Voorbeelden zijn zonne-energie via zonnepanelen, windenergie via windturbines, en waterkrachtcentrales. Duurzame energie is een cruciaal onderdeel van de overgang naar een meer milieuvriendelijke en CO2-arme toekomst.
Saldering van zonnepanelen
Saldering is een regeling waarbij eigenaren van zonnepanelen de energie die ze opwekken, maar niet direct gebruiken, terug kunnen leveren aan het elektriciteitsnet. Ze ontvangen hiervoor een vergoeding die gelijk is aan het tarief dat ze betalen voor de energie die ze zelf afnemen. Dit maakt zonnepanelen financieel aantrekkelijk, omdat de opgewekte energie die je niet direct gebruikt, niet verloren gaat. Echter, de salderingsregeling wordt de komende jaren stapsgewijs afgebouwd. Dit kan voor veel huiseigenaren een reden zijn om te twijfelen of zonnepanelen nog even voordelig blijven als investering, omdat de terugverdientijd kan toenemen.
De afbouw van de saldering betekent dat consumenten minder geld terugkrijgen voor de energie die ze terugleveren aan het net. Hierdoor moeten huishoudens slimmer omgaan met hun opgewekte energie, bijvoorbeeld door deze direct te verbruiken of op te slaan in thuisbatterijen. Toch blijft het een belangrijk onderdeel van duurzame energieopwekking, maar het kan de manier waarop mensen deze technologie gebruiken, veranderen.
Elektrische auto’s minder in trek?
Elektrische auto’s werden jarenlang gezien als dé oplossing voor duurzaam vervoer, maar de laatste tijd lijkt er een kentering te ontstaan in de populariteit. Er zijn verschillende factoren die dit verklaren:
- Kosten: Ondanks subsidies zijn elektrische auto’s vaak duurder in aanschaf dan conventionele brandstofauto’s. Batterijen vormen een groot deel van deze kosten, en de prijzen zijn nog niet snel genoeg gedaald om voor iedereen betaalbaar te zijn.
- Infrastructuur: Hoewel er veel laadpalen bijkomen, blijft het opladen van een elektrische auto langzamer en beperkter qua bereik dan tanken bij een benzinestation. Dit leidt tot “range anxiety” – de angst om zonder stroom te komen zitten, vooral bij lange ritten.
- Verlies aan voordelen: Subsidies en belastingvoordelen voor elektrische auto’s worden in veel landen afgebouwd, waardoor de financiële prikkels om elektrisch te rijden minder aantrekkelijk worden.
- Brandstoftechnologieën ontwikkelen zich: Er is een heropleving van interesse in brandstofefficiëntere en schonere verbrandingsmotoren, en zelfs alternatieve brandstoffen zoals waterstof. Deze technologieën bieden langere actieradiussen en snellere ’tanktijden’ in vergelijking met elektrische auto’s.
Terug naar brandstof?
De keuze voor traditionele brandstofauto’s blijft aantrekkelijk, vooral omdat ze beter geschikt zijn voor langere afstanden, minder afhankelijk zijn van een beperkte laadinfrastructuur, en in sommige gevallen goedkoper zijn, zelfs als de brandstofkosten hoger blijven. Dit is vooral van belang in landen of regio’s waar de elektrische laadinfrastructuur nog niet optimaal is of waar de aankoop van elektrische voertuigen niet voldoende wordt gestimuleerd.
Duurzaam blijft speerpunt
Duurzaam opgewekte energie blijft een speerpunt voor een groene toekomst, maar veranderingen in salderingsregelingen en de beperkte adoptie van elektrische voertuigen kunnen deze transitie vertragen. Hoewel zonne-energie en windenergie belangrijk blijven, zullen nieuwe technologieën en slimme beleidskeuzes nodig zijn om deze duurzaamheidsdoelen te realiseren en breed draagvlak te behouden.